انيشتين كوچولو

به وب من خوش آمديد ... دوست گرامي ... خوشحال ميشم كه لحظات خوبي را در وبم سپري كني ...

پرسش هاي علوم بخش 1

 

  پرسش های بخش 1
1- كدامیك از موارد زیر در بدن تمام موجودات زنده وجود دارد؟

استخوان
ماهیچه
سلول
پوست
2- رشد بدن انسان به سبب چیست؟

ورزش كردن
استراحت كردن
تقسیم سلول ها
كش آمدن سلول ها
   3- پوششی كه در اطراف سلول ها وجود دارد چه نامیده می شود؟

استخوان
پوسته
سیتوپلاسم
هسته

  4- ساختمان بدن كدام موجود زیر از تعداد سلول بیشتری تشكیل شده است؟

شتر
پلنگ
خروس
مورچه
   5- مایع غلیظی كه سلول را فرا گرفته است چه نام دارد؟

پوسته
سیتوپلاسم
ماده سلولی
هسته
   6- هسته ی كدامیك از سلول های زیر نسبت به سلول های دیگر كوچك تر است؟

سلول استخوان
سلول عصب
سلول ماهیچه
سلول روده
   سوالات تشریحی
1- مراحل رشد و تقسیم سلول در شكل زیر به هم ریخته است، با زدن شماره آنها را مرتب كنید.

  2- چه تفاوت ها و چه شباهت هایی در بین سلول های مختلف بدن انسان دیده می شود؟

همه سلو ل ها از نظر رشد، تقسیم سلول و احتیاج به غذا شبیه هم هستند. ولی تفاوت آنها در شكل، اندازه و نوع كاری است كه انجام می دهند.
   3- چهار نمونه از سلول های بدن را نام ببرید و وظیفه هر یك را بنویسید؟

سلول عصب (انتقال پیام) - سلول روده (جذب غذا) - سلول ماهیچه (حركت) - سلول شش (جذب اكسیژن)
 4- سلول گیاهی با سلول جانوری چه تفاوتی دارد؟

سلول گیاهی دو پوسته دارد به همین دلیل محكم تر از سلول های جانوری است.

  5- سلول ها چگونه زیاد می شوند؟

تقسیم سلولی

  6- سلول از چه قسمت هایی تشكیل یافته است؟

پوسته،سیتوپلاسم، هسته

  7- كدام عمل در مورد بیشتر سلول ها تا آخر عمر صورت می گیرد؟

بخش 3 - گیاهان، موجودات پر ارزش

گیاهان موجودات پر ارزشی هستند كه هم غذای خودشان را می سازند و هم منبع اصلی غذای جانوران و انسان می باشند. آدمیان نخستین، ریشه، برگ، میوه و دانه های خوراكی را جمع می كردند و می خورند. بعدها انسان می اندیشید كه می تواند گیاهان مفید را پرورش دهد. پس كار كشاوری یعنی پرورش دادن گیاهان مفید.
شخم زدن:
كشاورزان از هزاران سال پیش تاكنون زمین را برای كاشتن، شخم می زنند. در ابتدا این كار با دست انجام می شد. بعدها از گاو و اسب استفاده شد. امروزه تراكتور جای جانوران را گرفته است.
آب دادن:
به جهت وجود آب كم در ایران، كشاورزان برای صرفه جویی در مصرف آب، گیاهانی را می كارند كه با كمك آب باران و برف رشد كرده و محصول دهند و نیاز به آبیاری نداشته باشند. به این گونه كشاورزی دیم كاری می گویند؛ مانند كشت گندم.
از بین بردن علف های هرز:
علف های اضافی كه در لابه لای گیاهان كاشته شده می روید. علف های هرز گفته می شود. از بین بردن این علف ها كار زیادی می طلبد.
مبارزه با آفت ها:
بعضی از حشرات كه گیاه خوار هستند دسته جمعی به مزرعه ها حمله می كنند و قسمتی از محصول را می خورند. برای دفع حشرات مزاحم یا آفت ها، مواد حشره كش ساخته شده است. به دلیل اینكه مواد سمی هستند. دانشمندان از جانورانی مانند عنكبوت یا سوسك بهره می گیرند.

  محصولات گوناگون:

بعضی از محصولات مانند گندم در بیشتر استان ها به عمل می آید. اما بعضی محصولات دیگر مانند خرما، برنج و انگور در بعضی مناطق رشد می كنند. مثلاً برنج در جایی به دست می آید كه آب فراوان داشته باشد و خرما در آب و هوای گرم به دست می آید.
نوشیدنی ها:
بعضی از گیاهان به صورت دم كرده و نوشیدنی مصرف می شوند مانند چای، و قهوه؛ و بعضی از محصولات دیگر را برای خوش طعم كردن غذا استفاده می كنیم مانند انواع ادویه ها كه بیشتر در كشورهای گرم و مرطوب به دست می آید.
داروها:
مردم از زمان های دور، بعضی گیاهان را به دلیل اثرات داروئی آنها مصرف می كردند. مانند خاكشیر یا دانه به. امروزه هم از گیاهان دارویی استفاده های بسیاری می شود.
رنگ ها:
گیاهان در صنایع رنگرزی هم استفاده می شوند. رنگرزی در استان هایی كه قالیبافی دارند رواج دارد كه برای رنگ كردن پارچه یا پشم به كار می رود.
از چوب برای تهیه میز، تخته، پنجره و سایر وسایل استفاده می كنند.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

[ پنج شنبه 5 دی 1392برچسب:,

] [ 21:47 ] [ گل مينا ]

[ ]

سلول چيست؟

 


بدن ما و همه موجودات زنده از واحدهای بسیار كوچكی به نام سلول ساخته شده است. سلول واحد ساختمانی بدن است.
ساختمان سلول: برای دیدن سلول به دلیل كوچك بودن آن، باید از وسیله ای به نام میكروسكوپ استفاده كنیم. با میكورسكوپ می توان همه چیز را بیشتر از 1000 برابر بزرگ كرد.
هر سلول 3 بخش دارد:
1- پوسته
2- سیتوپلاسم
3- هسته
پوسته مانند پوششی در اطراف سلول كشیده شده است. سیتوپلاسم، مایع غلیظی است كه تمام سلول را پر می كند. یك هسته كوچك نیز در داخل سیتوپلاسم است. شكل و اندازه سلول ها با هم متفاوت است.
در ساختمان برگ سه نوع سلول مشاهده می كنیم كه هر یك كار معینی انجام می دهند. سلول ها از غذایی كه وارد آنها می شود استفاده می كنند و در صورت آسیب دیدن آنها تقسیم می شوند و سلول جدیدی را به وجود می آورند و اینك ار تا پایان عمر ادامه دارد.
سلول ها كار های مختلفی انجام می دهند. مثلاً سلول عصب (انتقال پیام) سلول استخوان (استحكام) سلول ماهیچه(حركت) و سلول روده (جذب) غذا را به عهده دارند.
شباهت های سلول ها:
1- همه سلول ها سه بخش اصلی (پوسته،هسته، سیتوپلاسم) دارند.
2- همه سلول ها رشد می كنند.
3- همه سلول ها تقسیم می شوند.
در برگ دونوع سلول وجود دارد:
1- روی برگ از سلول های نازك و پهن تشكیل شده
2- در درون برگ سلول های مستطیلی كه سبزینه دارند وجود دارد.

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

[ چهار شنبه 4 دی 1392برچسب:,

] [ 23:5 ] [ گل مينا ]

[ ]

مخلوط ها

مخلوط چگونه تشكیل می شود؟
وقتی دو یا چند ماده مختلف با یكدیگر به ترتیبی بیامیزند كه ما بتوانیم آنها را از هم جدا كنیم و هر ماده ای خاصیت خود را حفظ كند، مخلوط تشكیل شده است.
در مخلوط ممكن است مواد مخلوط شونده همگی جامد، مایع و یا گاز باشند، یا یكی از مواد جامد و دیگری مایع باشد مثل نمك و آب كه مخلوط آب نمك درست می كنند.
هوای اطراف ما كه گازی شكل است مخلوطی از گازهای مختلف است. بسیاری از خوراكی ها نیز به صورت مخلوط مصرف می شوند.
در یك مخلوط، هر ماده تمام خاصیت های خود را حفظ می كند.
مخلوط های یكنواخت (محلول):
وقتی یك حبه قند را در آب می اندازید، ذره های قند از هم جدا می شوند و در بین ذره های آب قرار می گیرند و مخلوط یكنواخت درست می كنند. در نتیجه قند در آب حل می شود. به این نوع مخلوط، محلول می گوئیم.
ماده حل شونده و ماده حلال:
اگر یك قاشق شكر را در آب بریزید و هم بزنید، شكر در آب حل می شود. در این محلول به شكر ماده حل شونده و به آب ماده حل كننده یا حلال می گویند. محلول شكر در آب یك محلول جامد در مایع و محلول الكل در آب محلول مایع در مایع است.
در محلول ها، ماده حل شده، خود به خود از حلال جدا نمی شود.

                                    

                                               

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

[ چهار شنبه 4 دی 1392برچسب:,

] [ 22:58 ] [ گل مينا ]

[ ]

چگونه سرما مي خوريم؟

 

 

افرادی که به مدت 8 هفته از تکنیک های مدیتیشن استفاده کرده اند یا فعالیت بدنی متوسطی داشته باشند در مقایسه با دیگران دفعات کمتری دچار سرماخوردگی شده اند. 
 بررسی ها نشان میدهند؛آرام سازی ذهن،روحیه را بهبود می بخشد  و به کاهش استرس کمک می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. 
 کسانی که از مدیتیشن استفاده می کنند، 76 درصد کمتر از دیگران دچار سرماخوردگی می شوند و اگر سرما بخورند مدت زمان سرماخوردگی 50درصد کاهش می یابد. 
 مدیتیشن باعث می شود آنتی بادی های بدن حاضر باشند و به محض ورود ویروس با ان مبارزه کنند

   

 

          

 

                                                                                     

 

 

 

 

      

                   

 

                                                           

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

[ دو شنبه 2 دی 1392برچسب:,

] [ 15:27 ] [ گل مينا ]

[ ]

ادويه

                                   

 

گیاهان دارویی‌ در طول تاریخ، نجات‌بخش انسان از بیماری‌های کشنده بوده است. امروزه نیز استفاده از گیاهان دارویی جایگاه بسیار

مهمی در سیستم بهداشت و درمان دارد و جالب است بدانید بسیاری از داروهای شیمیایی طب مدرن از جمله آسپرین نیز دارای منشأ گیاهی است.

گیاهان دارویی به آن دسته از گیاهان گفته می‌شود که تمام یا قسمتی از گیاه حاوی مواد موثری است که به‌تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان می‌تواند تأثیرات شیمیایی و زیستی مفیدی روی بدن داشته باشد و با تنظیم فعالیت ارگان‌های مختلف بدن به درمان مشکلات و بیماری‌ها بپردازد.

گیاهان دارویی به اشکال مختلف مانند: تازه، خشک‌شده یا پودر، دم‌شده، جوشانده، شربت، روغن‌های گیاهی و فرآوری‌شده مصرف می‌شود.

برای تهیه این ترکیبات می‌توان قسمتی از یک گیاه یا کل گیاه را مورد استفاده قرار داد یا آن که برحسب خواص و نیاز بیمار چند گیاه مختلف را با هم ترکیب کرد.

نحوه تهیه یک ترکیب گیاه دارویی بسیار مهم است و چه بسا خواص آن را تغییر می‌دهد.

به عنوان مثال بسیاری از گیاهان دارویی باید به صورت دم‌‌کرده استفاده شود و اگر بر اثر ندانستن یا غفلت مصرف‌کننده جوشانده شود، خاصیت آن تغییر می‌کند و چه بسا موادی از گیاه آزاد می‌شود که دارای عوارض خواهد بود.

یک نمونه قابل اشاره «جینسینگ» است که حتما باید به صورت دم‌کرده استفاده شود و جوشانده آن می‌تواند مضر باشد و برعکس بعضی از گیاهان دارویی‌ را باید به صورت جوشانده مصرف کرد و مصرف دم‌کرده آن فاقد اثرات دارویی‌ مورد انتظار است.

مثال دیگر نحوه تهیه نوشیدنی خاکشیر است که اگر با آب گرم تهیه شود، می‌تواند مسهل بسیار خوبی باشد و اگر با آب سرد مصرف شود قابض است.

تاثیرات گیاهان دارویی‌ به علت مواد موثر شیمیایی موجود در گیاه یا به علت تاثیر ترکیبات مختلف این گیاه روی ارگان‌های مختلف بدن و تنظیم فعالیت و بازگرداندن تعادل به بدن است.

اینجاست که باید عوارض احتمالی گیاهان دارویی‌ یا تداخل اثر آن با سایر گیاهان دارویی‌ و داروهای شیمیایی و حتی مواد غذایی مصرف شده از سوی بیمار را مورد توجه قرار داد بنابراین تجویز گیاهان دارویی‌ و داروهای گیاهی مانند سایر شاخه‌های پزشکی باید از سوی کسی انجام شود که علم و مهارت کافی داشته باشد.

 

تصاویر زیباسازی نایت اسکین

[ دو شنبه 2 دی 1392برچسب:,

] [ 15:25 ] [ گل مينا ]

[ ]